woensdag 17 november 2010

I.M.ofwel ding 14

Ik heb al de nodige ervaring met MSN opgedaan op 't werk.
Enige tijd geleden heb ik regelmatig met o.a. oud collega Nel Lamper uit Niedorp via MSN contact gehad. Erg handig. Als je van elkaar weet dat je aan 't werk bent en je hebt bv. MSN of Google Talkback aan staan kun je snel van gedachten met elkaar wisselen.
Voor 't inlichtingenwerk kan 't misschien handig zijn om jongeren te bereiken of kinderen. Ik denk bv. aan een chatvragenuurtje op woensdagmiddag waarin dan vragen voor spreekbeurten en werkstukken gesteld kunnen worden. Uiteraard moet je genoeg mensen in de back office hebben die dit kunnen uitvoeren. In de front office zie ik dit niet zo snel gebeuren. Daar moet je er zijn voor de leners die naar je toe komen met hun vragen.
Voor 23dingen had ik een gmail account gemaakt dus is chatten via Google Talkback peanuts, mits je natuurlijk weer de nodige 'contacten' hebt toegevoegd.
Gaandeweg de cursus merk ik dat Google wel heel veel te bieden heeft. Een MSN account is eigenlijk dan weer niet nodig. Dat lijkt me dubbelop.
Voor deze oefening heb ik bij LibSucces wiki gekeken naar de bibliotheken die IM gebruiken bij 't inlichtingenwerk. Geen Nederlandse openbare bibliotheken gevonden maar wel de TU Delft en de bibliotheek van het Vredespaleis te Den Haag. Er is duidelijk op de site te zien of je je vraag via een chat kunt stellen en of de bibliothecaris aanwezig is. Zou toch ook voor de openbare bibliotheken geschikt kunnen zijn? Misschien op bepaalde uren zodat je makkelijk de juiste mensen kunt inroosteren?

Luccia

1 opmerking:

  1. Waarom kan je in de front-office geen chats beantwoorden? Een vraag van een klant is toch een vraag van een klant? En maakt het dan uit of ze fysiek voor je staan of dat ze via een chatbox de bibliotheek binnen komen?

    BeantwoordenVerwijderen