woensdag 5 januari 2011

Ding 23 Evaluatie

Yoehoe!, ding 23, evalueren maar!
Na een paar maanden van ontdekken, leren, verbazen en verrassen is dan nu het eind van de cursus in zicht! Maar ik acht de kans groot dat dit misschien ook wel het startpunt kan zijn van nog veel meer ontdekkingen. De ontwikkelingen gaan maar door en ik verwacht eigenlijk nog wel een vervolgcursusje in de toekomst.....

Ik ben erg blij dat de 23-dingen cursus ons is aangeboden, want uiteraard wist ik wel van het bestaan van bv. Twitter, maar door er zelf mee aan de slag te gaan, leer je toch het best. De methode vond ik ook erg prettig. Lekker zelf je tempo bepalen en zelf ontdekken hoe dingen werken.  Hoewel dit zo nu en dan wel tijdrovend was. Maar door de vele uitleg, duidelijke instructiefilmpjes en verwijzingen naar andere websites, kwam je er na wat gepuzzel toch zelf uit en kon de oefening weer tot een goed eind worden gebracht. En dat was dan weer 'kicken'!
En o, ja; erg prettig dat de einddatum nog verschoven is!! Weg met de stress!

Veel nuttige dingen geleerd zoals RSS, Google docs, Delicious en bibliotheek 2.0.  Of ze daadwerkelijk toegepast gaan worden, is een tweede maar ze zijn me in ieder geval bekend! Maar ook veel leuke dingen geleerd zoals Twitter, Flickr, Library Thing en LastFm. Om er maar eens een paar te noemen.

Nu er zoveel nieuwe media zijn, is het wel de kunst om je te beperken en uit te zoeken wat het best bij je past. Want het sociale aspect van de nieuwe media kan ook knap vermoeiend zijn. Ik heb absoluut niet de behoefte om voortdurend alles met iedereen te delen of alles van iedereen te lezen! Altijd en overal op internet?  Dat is niet aan mij besteed.
Twitter is bv. zo'n supersnel medium en het kan erg leuk zijn om gevatte nieuwstweets te volgen. Maar twitteren 'ik ben hier of daar' wil ik echt niet weten van Jan-en-alleman. Het wordt dus de kunst om mindful om te gaan met de informatie-overload. Hoe kun je twitteren, mobiel bellen, bloggen, hyven zonder gestresst of gefrustreerd te raken? Of hoe gebruik je ze effectief? Wellicht komen hier ook cursussen voor of bestaan ze al?

Met veel genoegen heb ik de blogs van collega's bekeken en gelezen. Erg leuk dat we met zoveel tegelijk binnen de organisatie met hetzelfde aan de slag waren! Iedereen kon tegelijk iets leren en van elkaar leren. En wat een goede ideeën en creativiteit onder de verschillende collega's!

En dan de eindconclusie: fijne, super leerzame cursus en coaches Tiny & Babette; thanx voor al jullie positieve reacties!

4 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met het behalen van de cursus!

    Mooi om te lezen dat het het interessante ondekkingstocht vond en dat de vorm waarin de cursus werd aangeboden wel bij je paste.

    Je schrijft: "Het wordt dus de kunst om mindful om te gaan met de informatie-overload",. Dat ben ik wel met je eens. Dat kunnen we de komende periode ( nu de druk van de cursus wegvalt) ontdekken denk ik.

    Tot maandag bij de afsluiting.

    ps: nog de beste wensen voor 2011

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Allereerst gefeliciteerd!

    En volgens mij was dit ook een stukje van een groter leerproces!!
    Mooi he hoe iedereen elkaar ook helpt steunt en oppept!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd !!!

    Je hebt het tot een goed , uitgebreid einde gebracht. !
    Als ik je lees, hoor ik je praten. Dat is het leuke van een"naaste" collega.

    We gaan kijken wat de curcus de praktijk biedt !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep! En je hebt de cursus afgesloten met een mooie blog post.

    BeantwoordenVerwijderen