woensdag 27 oktober 2010

Ding 9 ofwel evaluatie

Bloggen, RSS, Flickr, zijn de 'dingen' die we tot nu toe hebben leren kennen en gebruiken. Ik was al wel op de hoogte van deze termen maar tot op de dag van de cursus,  zowel privé als op het werk, nog nooit mee gewerkt. En eerlijk is eerlijk, er gaat een wereld open met ongekende mogelijkheden. Alles is met iedereen te delen. Als je dat wilt tenminste. Ik denk dat ik privé iets terughoudender ben. Want ik wil helemaal niet van alles met iedereen delen.. ..
Tot nu toe vind ik het wel erg  leuk om eens aan de slag te gaan met een blog, RSS en Flickr en zelf te ontdekken hoe het een en ander werkt. Ondanks dat het toch wel veel tijd kost..... Maar ik vraag me soms wel eens af waarom iedereen in de organisatie er mee aan de slag moet. Velen, en wellicht ikzelf ook, gaan wat ze geleerd hebben niet  gebruiken in de huidige functie. Misschien ga je er thuis mee werken, maar daar steekt onze werkgever toch niet zoveel energie in? Zolang je met wat je geleerd hebt blijft werken, kun je het toepassen. Maar als de cursus voorbij is en je een paar maanden niet meer actief bent met je blog, zakt de informatie wel erg snel weg, ben ik bang. Voor velen in onze organisatie is een lezing of workshop toch wel voldoende om kennis te nemen van wat 2.0 is en wat de mogelijkheden zijn. Natuurlijk is er onderscheid in 10dingen of 23dingen, maar dan nog. En wat als je alleen in de front-office werkt? Dan ben je toch echt heel erg druk met de uitleen en hou je geen tijd over voor wat dan ook te doen op het web.
Een blog zou natuurlijk geweldig zijn voor de KopGroep maar dan stel ik me voor dat er iemand fulltime mee aan de slag gaat. En voor een klantenpanel lijkt het me ook een prima medium.
Flickr is prima te gebruiken voor allerlei aankondigingen en posters voor de mensen van PR en COD, stel ik me zo voor. Maar ook erg leuk om foto's en filmpjes van lezingen, workshops, tentoonstellingen en allerlei andere activiteiten te plaatsen zodat collega's van elkaar op de hoogte blijven en ideeën bij elkaar opdoen.
RSS is natuurlijk helemaal handig als je op de hoogte wil blijven en ontwikkelingen wil volgen op je vakgebied. Ik heb wel gemerkt dat je er voor moet waken je niet al te enthousiast aan te melden bij allerlei sites omdat je vervolgens geen tijd hebt om alles te lezen.
Ik ben benieuwd naar de volgende 14 'dingen' en ga gauw verder aan de slag met ding 10 want ik wil wel graag bij blijven!

Luccia

4 opmerkingen:

  1. Ondanks dat niet iedereen het gelijk in zijn/haar functie allemaal direct toe gaat passen is het wel belangrijk om met alle dingen kennis te hebben gemaakt. Dit zou ook kunnen worden gedaan met een lezing o.i.d. maar dat is toch iets anders dan werkelijk achter de knoppen te zitten. Je leert namelijk pas echt wat de toepassingen inhouden als je er zelf mee gewerkt hebt.

    Daarnaast is het belangrijk om op de hoogte zijn van alle ontwikkelingen op het web. En van de vele nieuwe manieren en toepassingen om met mensen te communiceren, informatie te zoeken en informatie te delen. Als bibliotheek moet je namelijk blijven nadenken over hoe je dienstverlening het beste aan kan passen op je klanten. Kennis van deze toepassingen is daarvoor onontbeerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het van groot belang dat we bij blijven in de ontwikkelingen in land 2.0. Wat speelt er in de digitale wereld. Wat is in opkomst, wat niet. Wat zijn de gevaren etc.

    We willen als bibliotheek wel vooruit. We moeten vooruit! De digitale rol van de bibliotheek zal steeds groter worden en daarin zullen wij als medewerkers mee moeten. ( we willen toch ook eens af van het algemene beeld van 'oude stoffige bibliotheekmedewerker '). Om de achterstand een beetje weg te werken en toch enigzins voor te blijven qua kennis op het gros van onze klanten zullen we dus heel hard moeten werken.

    Ik vind dat bepaalde zaken het best blijven "hangen" als je er zelf mee hebt gewerkt. In een lezing worden onderwerpen door een ander verteld maar je kunt snel afdwalen.
    De beste leerschool is zelf ervaring met het onderwerp op te doen.

    Wel vind ik de niveauverschillen in de groep veel te groot voor een dergelijke "zelf"studie.
    Dus ik vind dat de cursus 23/10 dingen op deze manier niet voor de hele orgganisatie zinvol is.
    Misschien had er een instapniveau moeten gelden voor deze cursus. Welke vaardigheden moet je bezitten om aan de cursus te beginnen.
    De collega's die deze vaardigheden nog niet voldoende hebben hadden meer baat gehad bij een aangepaste cursus. Als daarna de basis ook bij deze groep goed is dan kun je verder gaan uitbouwen en werken aan kennisvergroting.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Natuurlijk moeten we bijblijven en op de hoogte zijn van de allerlaatste ontwikkelingen! Dat vind ik natuurlijk ook. En door zelf te doen ontdek je veel en blijft de stof ook langer hangen. Maar het niveau verschil is zeker een punt en dan is het wel merkwaardig dat iedereen dezelfde cursus moet volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij deze cursus wordt er vanuit gegaan dat alle cursisten pc-vaardigheden hebben en kunnen werken met internet. Meer is er ook eigenlijk niet nodig. In de uitwerking van de oefeningen kunnen de cursisten dan zelf bepalen hoe diep ze op de materie in willen gaan. Maar natuurlijk moeten wel de oefeningen per ding worden uitgevoerd.

    Verder gaat het er ook niet zo zeer om hoe goed je de oefeningen uitvoert. Het is de bedoeling een keer aan alles gesnuffeld en geroken te hebben en vervolgens een denkproces in gang te zetten hoe deze toepassingen ingezet kunnen worden voor jullie klanten. En dit laatste staat los van pc- en internetvaardigheden.

    BeantwoordenVerwijderen